Rok 2020 rokiem kroku w tył. Ale Polacy mają nowego ulubieńca w motoryzacji

Mamy już dane dotyczące sprzedaży samochodów w grudniu 2020 roku, a zatem wiemy, jak było przez cały rok. Jak podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, sprzedaż spadła o niemal 22 proc. Jest dobra wiadomość, w 2021 roku Instytut przewiduje 10-procentowy wzrost.
Grudzień 2020. Ostatni miesiąc rywalizacji producentów
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 59 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 1,09 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 24,86 proc. więcej niż w listopadzie 2020 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 21,98 proc. (-137 469 szt.).
Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia – o 31,97 proc.
Pandemiczny rok wygrała Toyota
Tytuł lidera rynku zdobyła Toyota. I to wyraźnego lidera, który po latach zdetronizował Skodę. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali 61 330 aut tej marki, tylko o 2,30 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 14,32 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 56 334 sztuki, o 17,94 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,15 proc.
Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 37 207 samochodów, o 30,90 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,69 proc.
Druga zadowolą firma: Kia
Na czwartej pozycji była Kia, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 113 sztuk, o 17,96 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,63 proc. Koreańczycy awansowali z 7. na 4. miejsce, co należy uznać za spory sukces.
Na piątej pozycji znalazło się Renault. W 2020 r. zarejestrowano 21 024 auta tej marki, o 23,77 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki w rynku wyniósł 4,91 proc.
Najpopularniejsze auta: nie tylko Toyoty i Skody
Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku była Skoda Octavia, za którą uplasowała się Toyota Corolla, Toyota Yaris, Dacia Duster i Skoda Fabia. Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych była Toyota Yaris, a wśród klientów firmowych Skoda Octavia.
2021. Jest światełko w tunelu
Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych – 467 tys. szt. (wzrost o 9,9 proc.), dla nowych samochodów dostawczych – 63 tys. szt. (wzrost o 8,6 proc.).